Pages

יום רביעי, 29 בספטמבר 2010

חובת הורדה? על Boardwalk Empire



הסדרה החדשה המדוברת ביותר בעונת הסתיו של ארה"ב היא Boardwalk Empire סדרת הדגל החדשה של HBO.
מדובר בדרמת גנגסטרים מושקעת במיוחד עם קבלות רציניות במיוחד - כתיבה של טרנס ווינטר (שכתב 25 פרקים לסופרנוס, שני רק לדיוויד צ'ייס), מעורבות יצירתית של מרטין סקורסזה (שגם ביים את הפרק הראשון) ותפקיד ראשי לסטיב בושמי שהייתי צופה גם בשני גברים וחצי אם הוא היה מככב בה (בעצם לא. שני גברים וחצי זה נורא).
העלילה מתרחשת באטלנטיק סיטי (ובהמשך גם מתחלקת עם שיקגו וניו יורק) בתחילת שנות ה-20 - תקופת חוק היובש אשר הוציא את האלכוהול מחוץ לחוק בארה"ב והפך את הברחות האלכוהול לתחום רווחי במיוחד עבור ארגוני הפשע. בושמי מגלם את אנוק "נאקי" תומפסון, הגזבר המושחת של אטלנטיק סיטי ועושה עבודה מצויינת (כל מילה מהשורש fuck היא יצירת אמנות בפה של בושמי). שווה גם לציין את מייקל "דיקפריו לעניים" פיט שמגלם את ג'ימי דרמודי המיוסר, בן החסות לשעבר של תומפסון, המחפש דרך לחזור לחייו אחרי ששוחרר עקב פציעה מצבא ארה"ב.

בגדול מדובר בסדרת HBO כמיטב המסורת, מלאה באלימות וציצים הסובבת גיבור לא מוסרי שמותר לנו לאהוב כי הוא רק טיפונת פחות רקוב מהפושעים שסביבו, ואולי כאן הפגם היחידי - הכל קצת מוכר. הפיילוט כולל כל קלאסיקת גנגסטרים שתרצו - שבירת בקבוקים על הראש, אלימות ורצח על רקע שירת אופרה, חיתוכי סקורסזה בין ילד המפיל חיילי צעצוע לבין שוטרי האף בי איי המתאמנים במטווח, כתם הדם המתפשט על הרצפה הלבנה (ראה Goodfellas) ועוד.

"איזה טוב הייתי בפארגו, יא אללה"

נראה ש HBO בישלו כאן מין בן כלאיים בין הסופרנוס למד מן - סידרת גנגסטרים המשולבת בחזרה לתקופה מרתקת בהיסטוריה של ארה"ב, וכמו במד מן הקפיצה הזו בזמן היא חלק גדול מהתענוג בצפייה. ויזואלית, השחזור של אטלנטיק סיטי נראה מדהים. ההשקעה ניכרת בכל פרט ויוצרת כמה רגעים שמרתקים כהלם תרבותי ללא קשר לעלילת הסדרה (חלון הראווה המציג את הפלא הטכנולוגי החדש, האינקובטור, לפניו עוצר תומפסון כדי לצפות לרגע בפגים).  מכונת הזמן הזו גם מייצרת רגעים עלילתיים מצויינים באווירת מד מן בהם הצופה נהנה מהיכרותו עם העתיד הצפוי לדמויות לפניהן , כמו ברגע בו אנו פוגשים את הנהג הזוטר משיקגו, אל קפון.

-"ביל נכון אנחנו נוראים?"
-"נכון."
מאז שירדה הסופרנוס עברו על HBO כמה שנים די דלות. אם בעבר הרשת הייתה שם נרדף לאיכות,  התחרות קשה מצד AMC (מד מן, שובר שורות) וShowtime (דקסטר, קליפורניקיישן) די הורידה ממנה את הפוקוס. עם כל הכבוד לרייטינג של דם אמיתי (ואין הרבה כבוד את האמת), HBO לא יכולה לנסות למכור אותה לאף אחד בתור פנינה איכותית. מקסימום בתור פורנו ערפדים. HBO כבר זקוקה כמה שנים לתכנית שתכניס אותה חזרה לתחרות תכניות האיכות בכבלים, ונראה שהיא מצאה אותה ב Boardwalk Empire. פרק הבכורה היה הבכורה הנצפית ביותר ברשת מאז 2004 (דדווד המצ'עממת). המבקרים התעלפו ו HBO כבר חידשה את הסידרה לעונה שנייה.

אז בינתיים, בכל הקשור לכתיבה ולעומק הדמויות, מד מן זה עדיין לא. אבל גם למד מן לקח כמה פרקים להתניע לגמרי אז אי אפשר לדעת. בינתיים אני מסתפק בסדרה מצויינת וכיפית, גם אם היא לא משהו שלא ראינו.
ברוכה השבה HBO.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה