Pages

יום שישי, 10 בדצמבר 2010

ביקורת אלבום : פלד ואורטגה - משלוח מיוחד


אני חייב לפלד ואורטגה הרבה. לפני שאלבום הבכורה שלהם "ממשיכים לבעוט" העיף לי את הראש חשבתי שהיפ הופ פשוט לא עובד בעברית. הפעם האחרונה שניסיתי להקשיב להיפ הופ בעברית לפני כן הייתה בתקופה בה "האור והצל" של סאבלימינל שלט ברדיו ופתח את הדלת להמון ראפרים בינוניים. חשיפה מוגברת לאסונות כמו "חיילי הנקמה" (רק שלא ינקמו בי עכשיו) או ל"תזיזי את הישבן תנענעי ת'תחת" של יהודה עמיחי הישראלים יכולה להשאיר בכל אחד טראומה עמוקה בכל מה שקשור לראפ בעברית.


בצד השני של הספקטרום חיפשתי קצת ערך מוסף אצל אמנים כמו סגול 59, חלוצי החלל, קוואמי וטאבו פלוס (והדג נחש, שלא ממש עושים היפ הופ, אבל בערך). נראה היה שמפת ההיפ הופ מתחלקת לאנשים שמסוגלים לשבת על ביט כמו סאבלימינאל או שי 360 אבל זה תמיד יבוא על חשבון אמינות והיגיון פנימי בטקסט (ומוביל לדברים כמו "אני המקור בלי שום קשר לציפור" - ואני מוסיף "אלוהים ישמור"), ואנשים שמנסים לומר משהו על החיים שלנו כאן ולא לזלזל במאזין אבל כאן תמיד הפלואו היה די בינוני ואי אפשר היה למצוא טיפת פאסון. בקיצור נראה היה שאין בנמצא מישהו שמצוייד לא רק ביכולות טכניות אלא גם ביכולות ככותב - ישראלי עם קול משלו שלא משחק אותה הארלם. קצת פחות ג'יי זי וקצת יותר חזי, לשם העניין.

ואז חבר שמכיר את הסצינה מכל הכיוונים נתן לי לשמוע את פלד ואורטגה וחשף אותי בפעם הראשונה לנציגים מובילים מדור חדש של ראפרים ישראלים. ראפרים טבעיים, שחורזים בעברית בלי להיות מביכים וזה היה פשוט כיף.
אחרי שיצא האוויר מבלון ההיפ הופ הישראלי נשארנו עם אמנים ומפיקים בעלי תשוקה אמיתית והכוח להמשיך לעבוד גם בזמן שהרדיו מתעלם. בקיצור אמני אינדי שלא מוותרים. לצידם של פלד ואורטגה אפשר למצוא את אקסום שהוציאו אלבום מעולה בשנה שעברה, כהן @ מושון שעושים את זה נכון (מיכאל כהן גם עשה יופי של הפקות בזמן האחרון),  וולקן,  51%, סוליקו ובשנה האחרונה גם את תכל'ס ופרודוקס (שהוציאו שניים מהאלבומים הישראליים שהכי אהבתי השנה).

במשך תקופה ארוכה עוד רצו שמועות על אלבום שני בדרך מפלד ואורטגה, אבל איפשהו בדרך הצמד התפרק והאלבום נגנז.
הם המשיכו לעשות דברים מעניינים לחוד - פלד הוציא שירים מצויינים כמו מוגז עדין, ותן להם בראש, ואורטגה הוציא מיקסטייפ בשם 4:47 שהיה די מאכזב אבל עדיין הכיל כמה היילייטס.
אבל אז,  אולי בזכות לחץ מהקהל הנאמן מאוד שלהם ובזכות דחיפה מבורכת מאורי שוחט האלבום השני של פלד ואורטגה, משלוח מיוחד, שוחרר לפני כמה ימים לבנדקמפ ואפשר לשמוע אותו ממש עכשיו, ואמרו אמן.

אז איך האלבום?  מצויין כל עוד מרגיעים את הציפיות.  האווירה היא פחות של אלבום ויותר של מיקסטייפ. קצת פחות מ- 35 דקות, 11 שירי התרברבות שבכל אחד אפשר למצוא איזה שורה מצויינת, או איזה רגע שדורש rewind. גם בהפקה אפשר למצוא כמה הברקות לדוגמה הסימפול הכיפי מתוך Malambo No.1 ב"מכור", או המסגור מחדש של ההוק של "משלוח מיוחד" הפותח ב"זה הדיבור" הסוגר. אין כאן איזה צעד גדול קדימה, או שום דבר שמתקרב לזעם של ממשיכים לבעוט אבל לא נורא.
פשוט כיף לשמוע שני אנשים שיודעים לעשות את זה כל כך טוב יושבים שוב על אותו הביט.

7 תגובות:

דייב דנ אמר/ה...

מפתיע שלא ציינת כאן את השבק שגם ישבו על פלאו באופן מצויין וגם הציגו גיוון בין אלבום לאלבום. (את האחרון אני לא מכיר) מלבדם אהבתי בהיפ הופ הציוני את הפרוורים רפיוג'יז שהאזנה לאלבום שלהם מראה שהם גדלו ואוהבים היפ הופ וכל מה שמסביב לו.
כתבתי פעם איזה כתבה במגזין במה על ההיפ הופ הציוני, מעניין אם היא עדיין רלוונטית.

אמרי מרמור אמר/ה...

רציתי יותר להתייחס לתקופה שבה די איבדתי אמון בהיפ הופ ישראלי, והשלב הזה הגיע בתקופה שאחרי כנען 2000.
הפרוורים רפיוג'יז באמת שווים איזכור בתור השפעה על הרבה מהאמנים האלה...

ינשוף אמר/ה...

חפש את טאבו פלוס \ 51%.

אמרי מרמור אמר/ה...

אמממ.. תקרא שוב.

Christopher Wallace אמר/ה...

האלבום הראשון שלהם היה באמת מצויין, למרות שבצמד הזה יש הפרשי רמות די ברורים בין פלד(האליל) לאורטגה שדי ממחזר את עצמו למוות.
דרך אגב, ניסית את פיזדה? נשמע כאילו זה הסגנון שאתה אוהב. עד לפני 6-7 שנים הם היו בערך הפינק פלויד של ההיפ הופ הישראלי.

אנונימי אמר/ה...

אני מסכים עם כל מה שכתבת חוץ מדבר אחד. מה שאמרת על 4:47. מאכזב? עם כל הכבוד, זה אחד המיקסטייפים הכי טובים שיצא לי לשמוע כבר הרבה זמן. יש שם שירים איכותיים מאוד עם ביט אדיר וזרימה משוגעת. ממש לא מסכים איתך.

ועוד משהו, לדעתי באמת היה אפשר לציין פה את שבק שהם תותחי על, וגם את ראף שהוציא מיקסטייפ לא רע בכלל.

Unknown אמר/ה...

"אני המקור בלי שום קשר לציפור"...
מה הקשר לזלזל במאזינים אחי?.. זה משפט "טוב". הוא זורם באופי של השיר, מגיע בתזמון יפה ובועט. יש לו שמה כפל משמעויות (לא גאוני אבל לא זה לא משנה). זה הצלחה מסוג אחר. סאבלימינאל היה מקצועי ופשוט ידע לעשות שירים טובים וזה הרבה יותר טוב מהמווון אמנים כיום, משו שאתה בעצמך גם כן אמרת....
דוגמא לא טובה בקיצור.
פלד לדוגמא חזק בליריקס מהמון בחינות אבל לא כל כך בקטע של לדבר על הארץ וכאלה... יש המון רעיונות להצלחה בקיצור.

הוסף רשומת תגובה