Pages

יום שלישי, 25 בינואר 2011

חובת הורדה : Justified


אני ממש אוהב מערבונים. וכשאני אומר את זה אני לא מתכוון שראיתי את הטוב הרע והמכוער כמה פעמים כשהייתי קטן. אני מתכוון לדבר האמיתי. שיין, בלתי נסלח, The Searchers, The Wild Bunch, כל המיתולוגיה הזאת של האקדוחן הבודד. מדהים כמה תוכן וכוח אפשר ליצוק לתוך העולם הבסיסי הזה.
Justified שאם יש לכם הוט (למה יש לכם הוט?) אתם יכולים לתפוס אותה בימי ראשון בערוץ 3 תחת השם "צדק פרטי",  היא מערבון מודרני שבמרכזו עומד ריילן גיבנס (טימותי אוליפנט), מרשל אמריקאי שנאלץ לחזור לעיירה הדרומית בה גדל אחרי שהסתבך בתקרית של ירי לא בהכרח מוצדק בפושע במיאמי. הסצינה הזאת, שגם פותחת את הסדרה, מציגה את גיבנס בתור אקדוחן קלאסי שתקוע בעידן הלא נכון - הוא מתיישב מול רוצח שיושב בנחת במסעדה של מלון על החוף, בטוח בידיעה שהוא מוגן מאחורי שלל הבירוקרטיה המשפטית של ימינו, ומודיע לו ברוגע שיש לו שתי דקות לעזוב את העיר ולא לחזור או שהוא יורה בו במקום. בגדול זה בדיוק מה שקורה. השאלה שתמיד מרחפת מעל הדמות הזו היא האם גיבנס הוא איש חוק שמאמין בצדק מהסגנון הישן, או שהוא פשוט מחפש סיבה ללחוץ על ההדק.

את הדמות הזאת יצר אלמור לאונרד הגדול (אם לא יצא לכם לקרוא ספרים שלו, Rum Punch הוא נקודת התחלה מצוינת שעליה גם מבוסס "ג'קי בראון" של טרנטינו) וכל עולם הפשע הדרומי של הסדרה נאמן מאוד לסגנון שלו. ב Justified אין טובים ורעים מוחלטים. קל לחבב את הפושעים של הסדרה הזאת באותה מידה בה קשה לפעמים שלא לפקפק במניעים של אנשי החוק שמולם. הדיאלוגים המבריקים ומלאי ההומור לא מרשים אף פעם לצד אחד לצאת צודק לאורך זמן והופכים כל שיחה לפינג פונג מרתק.

אוליפנט מוקף בקאסט נפלא של דמויות משנה, מ M.C Gainey שמשחק את אביו הנוכל (לאיזה קאובוי אין תסביך אדיפוס), ועד וולטון גוגינס (שיין מ"המגן"!) שמשחק את בויד קראודר, הבד גאי המרכזי של הסדרה. כל דמות, לא משנה עד כמה משנית זוכה בליהוק מצוין וכתיבה שנונה.
כמו במקרה של הרבה מהסדרות שכתבתי עליהן כאן, Justified מצריכה המלצה מיוחדת כי היא עלולה לחמוק לכם מתחת לרדאר. מהפרומואים שלה אפשר לקבל רושם שמדובר במין גרסה חדשה לווקר טקסס ריינג'ר או משהו בסגנון, אבל כמו רוב הסדרות הטובות בטלוויזיה כרגע היא לוקחת נוסחה משומשת, במקרה זה של סדרת משטרה בניחוח דרומי, והופכת אותה למשהו חדש ומקורי לגמרי.

ריילן גיבנס הוא אחת מהדמויות הטובות על מסך הטלוויזיה, והעולם המערבוני של Justified עם כל הגיבורים הסדוקים, הנשים החזקות והפושעים השנונים שלו יותר ממצדיק את תשומת הלב שלכם, שבוע אחר שבוע.

2 תגובות:

דייב דנ אמר/ה...

אלמור לנארד הוא סופר השטות האהוב עלי, אני לא יודע אם זה בגלל התקופה שביליתי במיאמי או אולי בגלל שהטוויסטים שמגיעים תמיד בסוף הספר. לצערי חוץ מתפוס את שורטי, אף אחד מהספרים שלו לא עבר בצורה טובה למסך הגדול. (את הגרסה הספרותית לג'קי בראון לא יצא לי לקרוא)

צחי אמר/ה...

נתקלתי ברסיס פרק אחד פעם, לא התעמקתי. אנסה שוב..!
תודה

הוסף רשומת תגובה