Pages

יום שלישי, 15 בפברואר 2011

פוסט אורח : חמישיית היפ הופ ישראלי


[אור עמית הוא הכותב של בלוג המוסיקה והכדורסל קולות מהפרקט ומשמש בזמנו הפנוי כאנציקלופדיה מהלכת להיפ הופ בכלל והיפ הופ ישראלי בפרט. קבלו אותו.]

תקציר ההיסטוריה המודרנית של ההיפ-הופ הישראלי: יאיר ניצני, נייג'ל האדמו"ר, שב"ק. סוף שנות ה-90. סאבלימינל והדג נחש מגיעים, מתחילה האינתיפאדה השניה, סאבלימינל הופך להיות הכוכב נומרו אונו של המוזיקה בארץ, הרכבים זוועתיים כמו הישראלים (ביגי ושורטי, זוכרים?) , חיילי הנקמה ואבי מסיקה ממלאים את הרדיו. סאבלימינל מתמסחר, מפרסם שוקו. ההיפ-הופ הישראלי מת, כשרק הדג נחש מבליחים מדי פעם (אבל הם תמיד היו אאוטסיידרים).
ההיפ-הופ -  בדיוק כמו פראיירים, אם כבר הדג נחש - לא מת, הוא רק מתחלף. הדג נחש עושים מוזיקה לא רעה (למרות שעל היכולות על המיקרופון של שאנן סטריט אני לא משתגע), סאבלימינל ממשיך למסחר את עצמו לדעת ולהדביק לעצמו טייטלים שלא-לו ('אנחנו כמו ג'יי זי ומדונה' אמר על הדואט שלו ושל דנה אינטרנשיונל. ג'יי זי בטח היה אומר משהו בתגובה, אבל הוא עסוק מדי בביונסה) ואפילו שב"ק ס' התקמבקו לאיזה אלבום (נוראי). אבל לא עליהם באתי לכתוב, אלא על אלו שלא נמצאים באור הזרקורים או שנושמים אוויר פלייליסט, אלא על אלו שעובדים מאחורי הקלעים, שבאים מלמטה.
1. למרות כל האמור למעלה, נתחיל דווקא כן עם סאבלימינל, ודווקא עם רצועה מהאלבום הטוב ביותר (והמצליח ביותר) שלו: האור והצל, שיצא בשנת 2002. הרבה להיטים יצאו מהאלבום הזה - הפינאלי, זזים עם הבס, אני יכול וכו' וכו' וכו'. רצועה אחת שלא הייתה להיט נקראת 'הציר', בה הוא והצל מארחים את שי 360 ואת מומי לוי שגם נמצא על ההפקה. לטעמי מדובר בשיר הכי טוב של סאבלימינל אי פעם, בוורס הכי טוב של הצל אי פעם ובאחד מחמשת הביטים הטובים שנעשו אי פעם. ולא רק בארץ.
הסיפור היפה על השיר הזה הוא שבכלל היה אמור להיות לו ביט אחר. ביום חמישי אחד מומי השמיע את הביט המקורי לסאבלימינל, שהיה מרוצה מהביט, אבל רצה לישון על זה. גם מומי הלך לישון ובאמצע הלילה התעורר, ירד לאולפן ורקח את הביט המשוגע הזה. יום אחרי זה סאבלימינל בא לבקר את מומי בתכנית הרדיו שלו - אז ב88, היום ב100. סאבלימינל ביקש לשמוע את הביט שוב וסגר סשן הקלטה עם מומי. ואז מומי ביקש ממנו להקשיב ל''משהו קטן שאני עובד עליו' והשמיע לו את הביט הזה - עוד לפני הקלטת הנגנים, כשהכל בסינטי - סאבלימינל נפל לרצפה. 
אז אחרי כל הסיפור הזה, הנה השיר הכי טוב שאתם לא מכירים של סאבלימינל - הציר
סאבלימינל, הצל, שי 360 ומומי לוי - הציר
אם אהבתם את זה תאהבו אולי גם את: אורטגה. אורטגה הוא דווקא פליט הסופר-גרופ האנטי-תל-אביבי PR TROOPERS, ולאחר מכן הוציא את האלבום "ממשיכים לבעוט" כחצי מהצמד 'פלד ואורטגה'. לפני כשנתיים הוא הוציא את אלבום הבכורה (למרות שהוא מעדיף דווקא לכנות אותו 'מיקסטייפ') 4:47. הנה דוגמה לסינגל הראשון מתוך האלבום שנקרא 'תקוות'. אורטגה פוזל במיקסטייפ הזה לכיוונים של הארדקור היפ-הופ ולגריים בריטי, הוא עבד עליו עם מפיק הדאבסטפ בורגור ובימים אלו הוא ממשיך לעבוד על חומרי סולו נוספים. אגב, לפני כמה חודשים שוחרר סוף סוף האלבום הגנוז של פלד ואורטגה שנקרא 'משלוח מיוחד' והוא ניתן להורדה בבנדקמפ (ויש כאן ביקורת שאמרי כתב עליו)
2. במשך הרבה זמן לא היה בהיפהופ הישראלי אלבום שבאמת נותן השראה, שראפרים צעירים יוכלו להסתכל עליו כמו על האלבומים הראשונים של סאבלימינל או על 'בעטיפה של ממתק' של שב"ק ס'. בדיוק כשחשבו שההיפ-הופ הישראלי מת, נחתו פרודוקס עם אלבום שנקרא (בצדק רב) 'תחיית המתים'. פרודוקס נאמנים לסאונד הניו-יורקי\הארדקורי\אולד-סקולי עם טוויסטים של סימפולים פרסיים (עליה גדל המפיק של האלבום) ושורשים עמוק עמוק בהיפ-הופ הישראלי. הסינגל הראשון של האלבום "איצ'יבאן" למשל, משתמש בשירה מחדש של קטע מהבית של קוואמי דה לה פוקס ב'מלחמת מיקרופון הזהב' של שב"ק ס'. השיר הזה - סשנים בחדר - מביא את שלושת האמ.סיז במיטבם על ביט אולדסקולי שבועט ישר בבטן, ונבחר בכמעט כל מצעד לשיר השנה בהיפ הופ הישראלי (כולל בסיכום שנה שערכתי בזמנו בבלוג הישן שלי)
פרודוקס - סשנים בחדר
אם אהבתם את זה תאהבו אולי גם את: GA Clan/713. 713 בשמם הנוכחי (שעבדו בעבר תחת השם GA Clan) הוא הרכב של מספר משתנה מדי פעם של ראפרים, בבסיסו הוא מורכב מניקו, דון ג'יי, אלווין וסול ג'יי - שלושה חבר'ה מגני אביב בלוד ובחור מהרצליה - שמושפעים מההיפ-הופ הכבד של תחילת שנות ה-90 ובעיקר מהוו-טאנג והפוג'יז. הם משלבים במוזיקה שלהם, לצד ביטים כבדים, גם ראגא\דאנסהול בעיקר מסול-ג'יי וגם - לפעמים - מנצ'י נץ' מפרודוקס. אפשר לשמוע דוגמה כאן בשיר 'במשקל כבד'. 713 עובדים על אלבום שאמור לצאת מתישהו (כן, פרטים זה אנחנו)
3. כמו שבארה"ב התפתח במקביל לזרם הגאנגסטה ראפ גם זרם הפוזיטיב ראפ - שמשך אליו חבר'ה כמו טאליב קוואלי, קומון, מוס דף ועוד, ככה גם בארץ התפתחו כמה הרכבים שהלכו על הקו הנקי יותר. ההרכב הבולט בינהם הוא כהן@מושון שחייבים את ההצלחה שלהם למערכון 'השותפים' מארץ נהדרת (שמשתמש בסאמפל מתוך השיר 'מה קורה לי') וכמובן לעובדה שאחד משני הראפרים בהרכב הוא מיכאל מושונוב - הבן של ושחקן מוכשר בזכות עצמו.
אבל לטעמי הגאון האמת בהרכב, והסיבה לעתיד הורוד שלו, טמון בראפר\מפיק השני - מיכאל כהן, שהולך על הביטים הנקיים והטובים של שנות ה-90. הוא מאד מושפע מהמפיק המנוח ג'יי דילה ואוהב ללכת לסאונד השקט של שנות ה-90, זה שמושפע מהג'אז יותר. אפשר למצוא את ההשפעות האלה באלבום הבכורה שלהם שנקרא 'כושר גופני' ונמכר בחנויות, וגם באלבום השני שהם עובדים עליו. דוגמא טובה לביט של כהן אפשר למצוא בשיר הבא:
כהן@מושון - באסה
אם אהבתם את זה תאהבו אולי גם את: פלד. הצד השני של הצמד 'פלד ואורטגה' שהזכרנו כאן קודם. בניגוד לאורטגה שמשחרר קטעים במאסות, פלד שמר על שקט יחסי ומוציא מעט ריליסים לקראת אלבום בכורה משלו. אם אורטגה הוא הראפר המהיר שמושפע מהגריים הבריטי ומביא לתקליט את ה-Swag (התרגום הכי טוב שאני יכול לחשוב עליו הוא 'רהב', אבל אין דבר פחות 'סטריט' מרהב לדוגמה: רני רהב) אז פלד הוא הראסטה מאן שחי את הרחוב ולוקח את הדברים יותר לאט. סוג של ליל' ויין מקומי. פלד (ידוע גם בכינויים 'פילה' או 'פילה פי') עובד על האלבום שלו יחד עם אורי שוחט ומיכאל כהן, מההרכב כאן למעלה, וממש בזמן האחרון שיחרר את הטראק 'מזומנים' שדווקא כנראה לא ייכנס לאלבום. השיר מלווה בקליפ אווירתי משהו.
4. הרכב צעיר אחר שעשה את המעבר שלו לאור הזרקורים שנה שעברה הוא ההרכב 'תכל'ס' המורכב גם הוא מפליטי הפי.אר טרופרז. למרות גילאים צעירים (שלושת חברי ההרכב מתחת לגיל 25) יש לתכל'ס על החגורה כבר מיקסטייפ ואלבום בכורה, ולאחרונה הם אפילו חיממו את קוואמי במופע ההשקה לאלבום החדש שלו עם החלבות. תכל'ס למעשה הם המייצגים הכי טובים, אולי, של בני ה22-25, שכל מה שמעניין אותם זה נשים, עישונים וצחוקים. אמנם רוב האלבום הוא ראפ, אבל הם פוזלים גם לעוד כיוונים - מרוק ועד למוזיקת בארים כמו בשיר הקורע מצחוק הזה:
תכל'ס - עוד סחבק בחדר
אם אהבתם את זה תאהבו אולי גם את: האידיוטים. אמנם בניגוד לתכל'ס הם עושים מוזיקת מועדונים נטו, אבל הם גם כן באים עם הגישה של לעשות שטויות. האידיוטים הוא למעשה סוג של סופר-גרופ מקומי, שמורכב מסקיי ואיזי - שני ראפרים שנמצאים בשטח כבר לא מעט זמן ועבדו עם שמות גדולים כולל את מומי לוי, שי 360 וסאבלימינל, מהמפיק\ראפר סיקסטי ניין (פעם צריך לבדוק את האובססיה של ההיפ-הופ בארץ עם המספר הזה) ומהראפר רון בי. הם התחילו מהשיר 'זוז כמו אידיוט' (הגרסה העברית לשיר Teach me how to jerk) והוציאו עוד כמה קטעים, האחרון שבהם נקרא 'בחור אופטימי'. אל תצפו למשהו עמוק, פשוט תתמכרו להוק של השיר.
5. ההרכב שלדעתי עשה את החיבור הטוב ביותר בין ההיפ-הופ (והרגאיי) למוזיקה הישראלית הוא אקסום, כמובן בעזרתם של מפיקי העל מסוליקו. אקסום הוציאו את האלבום שלהם לפני בערך שנתיים וחצי ומאז הם חורשים את העולם עם סוליקו, מופיעים בכל חור, שחררו רמיקס ללהיט הגדול של הקיץ האחרון  - replay - שמתנגן בכל העולם וכמובן עובדים על אלבום שני. הקסם בצמד הנתנייתי הזה, שמחברים את השורשים המקומיים שלהם לג'מייקה וניו יורק, הוא החיוך שמרחף מעל כל מה שהם עושים. אם זה טראק בשם 'לבה חמה' מאלבום הבכורה שלהם שיחד עם וולקן ונצ'י נץ' הופך להיות פיצוץ הארד-קורי, ואם זה בהקלטה לערוץ 2 לטובת 'עבודה ערבית'. לפחות לפי הקליפ הזה הקסם הוא בחומוס.
אקסום - פתאום באנו
אם אהבתם את זה תאהבו אולי גם את: החיים, קודם כל. ומוזיקה. מעבר לזה יש הרכב אחר שעושה רגאיי מקומי מצוין והוא נקרא 'ספיישל' .הוא מורכב מצ'ולו - למעשה הסנדק של ההיפ-הופ והרגאיי בארץ, שאחראי על הריליס הראשון של המוזיקה השחורה (למעט שב"ק ס') שנקרא 'ישראלים עצבניים 1:1' וכולל בו, בין השאר, שירים של סאבלימינל בן ה-17, את פישי הגדול, שאני משער שאין צורך להציג, את בזוקה - עוד אמן ותיק ברגאיי ובהיפ-הופ שעובד בצורה מחתרתית מאז סוף שנות ה-90, ומופיע גם עם הסאונד-סיסטם הסופר נחשב של 'רוד-בוי סאונד', את נצ'י נץ' מפרודוקס ואת סול ג'יי מג'י איי קלאן. הספיישל הנחיתו לפני שנה וקצת את אלבום הבכורה שלהם, שמורכב למעשה מחמישה רידימים (אינסטרומנטלים) כשכל אחד נותן את האינטרפרטציה שלו על הטראק. השיר הזה לדוגמה נקרא הנה בא היום ובסוף הקליפ אפשר לראות דוגמה כשכל אחד מהראפרים\זמרים נותן כמה שורות מהשיר שלו על הרידים. זהו, מקווה שנהניתם\החכמתם\אהבתם. אני מזמין אתכם לבקר אצלי בבלוג 'קולות מהפרקט' שמתמקד במוזיקה וכדורסל - מהארץ ומהעולם. בואו לבקר בor-amit.blogspot.com ו\או בפייסבוק: facebook.com/CourtVoices וכמובן אפשר לשלוח מיילים לCourt.Voices@gmail.com תהנו!

1 תגובות:

Jasmine Levi אמר/ה...

אני חולה על כהן ומושון, עד לאחרונה לא היה לי מושג בכלל שמושונוב יוצר גם מוזיקה, ראיתי אותו רק בכל מיני סדרות וסרטים בצפייה ישירה. כיף שמתפתחים פה דברים עם קו חדש.

הוסף רשומת תגובה